Denk groot, heel groot zegt Elon Musk. De succesvolle ondernemer die PayPal voor 180 miljoen dollar verkocht, die met SpaceX het ISS ruimte station bevoorraadt, die met de Tesla een belangrijke stap zet in elektrischrijden. Het is zijn droom multi-planetair leven mogelijk te maken. Dus geen vakantie meer aan de Spaanse Costa’s maar bijvoorbeeld een bergtocht gaan maken op de MUSK-Moutains, die zullen we tegen die tijd dan wel hebben, op Mars of een andere planeet.
Heerlijk om dit te lezen, even te visualiseren en je te laten inspireren om dan vervolgens naar de kaasboer in het dorp te rijden. Wat moet je er mee? Een beetje uitdagend maar vooral toch realistisch einddoel is meestal hoe wij het doen, toch? Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg is ons goed geleerd. Dat is onze comfortzone.
De ondernemende professional
Maar we willen juist iets anders, iets nieuws, iets verrassends buiten onze comfortzone. Wij zijn nu bezig een nieuw en vooral innovatief programma te ontwikkelen voor “de ondernemende professionals”. Doelstelling: dienstverleners zoals consultants helpen “het verschil te gaan maken”. Het programma mag vooral niet de zoveelste training zijn maar dient heel vernieuwend te worden. Dus groot, heel groot denken als een multi-planetair spreekt mij nu zeer aan. Hoe kunnen wij dat in ons programma verwerken?
In veel bedrijfstakken is de mens, de professional, de belangrijkste factor. Die maakt het verschil met zijn kennis, kunde en ervaring. Bijzonder dan eigenlijk dat we deze belangrijke ‘productiemiddelen’ boeken als kosten en niet als assets. Het verbeteren van de kennis, kunde en ervaring middels training en coaching boeken we ook als kosten en niet als investering. Terwijl bij het verkopen van een onderneming een belangrijke waardebepaler dan wel weer de kennis, kunde en ervaring van deze professionals zijn.
Managementkramp
In deze recessietijd blijkt er maar heel weinig geld te zijn voor investeringen. Ook niet voor de professional. Het lijkt wel of veel organisatie en managers in een soort kramp gevangen zitten: de managementkramp. De cijfers regeren. Geen winst, dan geen ruimte voor investeringen, geen ruimte voor nieuwe initiatieven. Terwijl adviseur en hoogleraar Prahalad begin jaren 90 ons al heeft laten zien dat met een dergelijke strategie de toekomst uit een organisatie wordt gehaald.
Prahalad heeft destijds de president directeur van Philips, Jan Timmer geadviseerd kernactiviteiten en bleeders te selecteren: het reorganisatieplan ‘centurion'. Bleeders, verliesgevende activiteiten, werden gesaneerd of verkocht. Activiteiten die wel winstgevend waren maar niet tot de kernactiviteiten behoorden werden ook verkocht. Vervolgens werden de opbrengsten gebruikt om nieuwe initiatieven ten behoeve van de kernactiviteiten te financieren. Zo was er ten tijde van substantiële verliezen toch ruimte voor initiatieven en kon er gewerkt worden aan de toekomst van Philips en haar professionals. Geen managementkramp.
Elon Musk heeft mij dus geïnspireerd om groot, heel groot te denken en ons programma echt vernieuwend te maken. Buiten onze comfortzone. Een programma dat professionals helpt het verschil te maken en multi-planetair te gaan denken, een programma dat helpt de managementkramp weg te nemen, een programma dat zindering brengt en intrinsieke motivatie versterkt. Ha mooi, veel energie en inspiratie! Heeft het u ook geïnspireerd of gaat u eerst even een stukje kaas kopen?
Fred Steutel
|
Volg ons: