Skip to main content

Referenties

ICT system integrator

Verbeteren van de commerciële resultaten van een ICT system integrator.  Vanuit een interim management opdracht is de commerciële strategie verandert van focus sales naar accountmanagement. Richt je op je belangrijkste klanten weet wat daar speelt en wees pro-actief en creativitief. Daarmee bouw je aan een relatie en aan vertrouwen. mensen kopen van mensen. Dit vertrouwen is essentieel bij het vergroten van de commerciele resultaten. Tegelijkertijd is middels coaching gewerkt aan de intrinsieke motivatie van de individuele professionals. Na 18 maanden zijn de resultaten structureel verbeterd en is er voor het eerst na 7 jaar weer winst gemaakt door deze ICT system integrator.

Consultancy organisatie

Gedurende 4 maanden is vanuit de ad interim functie als bidmanager een nieuw offerteproces geïmplementeerd (ook voor de openbare aanbestedingen) waarin de verschillende disciplines, accountmanagement, projectmanagement, binnendienst en consultancy een betere taak verdeling hebben gekregen en de verantwoordelijkheden duidelijker zijn belegd. In deze case bleek bijvoorbeeld dat het laten uitvoeren van de “urenschatting” niet geheel onafhankelijk werd uitgevoerd door projectmanagement.

Daarnaast was er geen duidelijke bid-sign-off en geen duidelijke planning en voortgang bewaking van de activiteiten. Tegelijkertijd zijn met alle betrokken disciplines coachingsgesprekken gevoerd om te zorgen dat het enthousiasme met het schrijven van een offerte weer terug komt. Men had het idee dat het zonde van de tijd was omdat “toch alle offertes werden verloren”. Resultaat: een significante stijging van het aantal gewonnen offertes en 3 gewonnen openbare aanbestedingen.

Zorgverzekeraar

Een landelijke zorgverzekeraar vroeg onze ondersteuning bij de implementatie en acceptatie van een nieuw en omvangrijk software applicatie. Door deze nieuwe applicatie konden de processen worden aangepast waardoor er meer efficiency kon worden bereikt. Lees meer doen met minder mensen. Veel medewerkers kwamen hierdoor in het dilemma, wanneer ik meewerk aan een succesvolle introductie van deze applicatie kan ik mogelijk naar verloop van tijd mijn baan verliezen. Veel hakken stonden in het zand en er was weinig medewerking. Middels een speciaal ontwikkeld programma hebben wij het volledige projectteam geholpen inzicht te krijgen in weerstanden, verborgen contracten, belemmerende overtuigingen, niet argumenteren maar verleiden, commitment en betrokkenheid. De technieken die wij hierbij gebruikt hebben zijn Systemische Organisatie Opstellingen en Transactionele Analyse. Hierbij hebben wij de deelnemers zo weinig mogelijk willen vertellen en zoveel mogelijk laten voelen en ervaren.

IT dienstverlener 

Wij hebben het MT van een middelgrote IT organisatie geholpen met haar cultuurprogramma. Cultuur en gedrag zijn in toenemende mate bepalend voor succes. Echter, vaak blijft cultuur impliciet. Net als bij een ijsberg is er een deel dat direct zichtbaar is, terwijl een ander deel onzichtbaar onder water verborgen is. Als je dat deel wilt zien, zul je de diepte in moeten duiken.
Tijdens een hei-sessie hebben wij de MT-leden verbinding met elkaar laten maken en de persoonlijke scriptpatronen besproken van waaruit meer inzicht en begrip en een krachtige teamspirit is ontstaan. Deze teamspirit en de intrinsieke motivatie maakte het mogelijk stapsgewijs een scherpere cultuurbeschrijving te maken die als doel heeft de organisatiecultuur en het gedrag van het individu daarbinnen te verankeren. Gedrag dat bepalend is voor het succes.